TRENINGSTIDER:
24. mai 2014. Vi flytter nå treningene til
klubbområdet vårt i Skoddavarre. Tirsdag
og torsdag kl. 17.30. Lørdag og søndag
kl. 12.00.
Ved interesse trener vi i ulike miljø en
dag i uka (på City, overvær i skogen,
flytebrygga og på anleggsplasser).
Velkommen!
Ring 91340380 - 91324177 for mer info.
Skoddavarre
Vintertrening
Valp-/unghundgruppa
Kontakt, sitt og ligg + bli,
avslapping, lineføring, gå pent i
bånd, tannkontroll, hilse pent og innkalling.
Voksen
Fellesdekk, kontakt
med forstyrrelser (gruppe), lineføring/fri
ved fot, sitt/stå/dekk under marsj, innkalling,
apport, fremadsending.
KONTAKT TRENING
Hunder seg imellom prater
med kroppen. For at de skal kunne kommunisere
må de se på hverandre. De må
alltid følge med hva lederen "sier".
Mange hunder er vant til å motta informasjon
fra hundeeier verbalt eller ved fysisk kontakt
gjennom båndbruk. Det blir ikke lagt vekt
på visuell kontakt, og hunden trenger ikke
å følge med eieren for å motta
informasjon.
For at en hund skal lære eller motta informasjon
fra andre hunder må den følge med
og bruke øynene. Det er viktig at det er
visuell kontakt mellom hund og eier for å
kunne komme i en optimal læringssituasjon.
Med andre ord: En oppnår kontakt, har kontroll,
vinner enhver konflikt og man får en hund
som trives i din nærhet.
DRESSUR
En av de viktigste forutsetningene
for å oppnå et godt resultat er at
vi har god kontakt med hunden. Hunden må
like å være i vårt selskap,
være oppmerksom og trives med å utføre
øvelser sammen med oss. Kontakt oppnår
vi ikke uten egen innsats, det må også
trenes inn. Kontakttrening bør man starte
med allerede på valpestadiet. Får
man etablert skikkelig kontakt blir det som oftest
ikke problemer senere.
Hunden ser opp til den som tar initiativ, og det
er vi som skal starte og avslutte en aktivitet.
Gjennom slikt arbeid er det vi som har lederskapet.
For hunden er denne konsekvens en trygghet, og
når vi arbeider i lag er det vi som bestemmer.
Treningen skal selvsagt være trivelig. Best
er det å trene litt hver dag.
NB! Under trening og dressur bør
vi veksle mellom aktivitet og slappe av. Dette
er viktig for hunden slik at den ikke mister motivasjonen.
Viktige spørsmål
å stille seg før trening:
1. Hva skal hunden lære?
2. I hvilken rekkefølge skal innlæringen
skje? Hver øvelse består av flere
moment.
3. Hvilken atferd skal påvirkes: f.eks hoppe,
gripe eller jakt?
4. Hvilke stimuli eller signal skal utløse
atferden?
5. Hvordan skal intensiteten være, høy/lav?
6. Hvordan planlegge øvelsen?
Eksempler på rekkefølgen
under innlæring av "Lineføring"
- "Fri ved fot"
1. Skape kontakt.
2. Gi anledning til å følge fører.
3. Gi anledning til å sitte.
4. Innlæring av kommandoord.
5. Korrigering.
6. Uvilkårlighet.
Eksempler på rekkefølgen
under innlæring av "Innkalling"
1. Skape kontakt.
2. Gi anledning til å komme.
3. Innlæring av kommandoordet.
4. Høyne intensiteten.
5. Minke stimuli/påvirkninger.
6. Uvilkårlighet, hunden skal komme raskt.
7. Lær inn stå og dekk under innkallingen.
Bruk av forsterkere i dressuren.
Noe som blir mer og mer brukt i opplæring
av hund er bruk av forsterkere f.eks. godbit ,fille
eller ball. Disse forsterkerne er til for å
øke intensiteten og reaksjonen i en atferd
slik at hunden har lettere for å starte
handlingen neste gang. Det er gulrota som vi henger
foran hunden for at den skal utføre div.
handlinger. Hvilken forsterker som er best er
individuelt fra hund til hund. Uansett hva vi
bruker må dette brukes med fornuft. Husk
det er min ros og mitt kommandoord som skal erstatte
forsterkeren så snart som mulig. Hvis hunden
glemmer meg for å få forsterkeren
har vi gått altfor langt.
NB! Positiv forsterkning er belønning
for godt utført handling med riktig resultat.
NB! Negativ forsterkning er når
hunden utsettes for ubehag. Fysisk straff eller
ignorering.
Innlæring: Evnen til
å tilpasse seg.
Den individuelle evnen
til å ta til seg læring beror på
flere faktorer:
Terskelverdier og medfødt motivasjon
Evnen til å bli motivert
Graden av redsel
Assosiasjon
Evnen til å slappe av
Hukommelse
All påvirkning som hunden får fra
miljøet er stimulering. Det vi må
bruke er stimulering som påvirker hunden
slik at riktig atferd blir utløst.
F.eks ordet "sitt" betyr
i utgangspunktet ingenting for hunden, vi må
kanskje stimulere hunden med en godbit eller vise
med kroppsbevegelser hva vi vil at den skal utføre.
Når hunden setter seg får den godbiten.
Sammenhengen mellom godbiten og ordet "sitt"
fører til at hunden setter seg, etterhvert
skal godbiten bort slik at bare kommandoen "sitt"
blir den utløsende faktor. "Sitt"
er dermed blitt en stimulering for hunden slik
at den utfører det den er lært.
I forbindelse med sporsøk
kan stimuleringen være det vi selv foretar
oss før hunden blir satt på sporet,
f. eks hvordan vi legger ut sporlinen, lek med
apportene, påsett av sporlinen, håndtegn
og til slutt kommandoen "spor". Dette
blir det vi kaller for prosedyrer, der det er
viktig at prosedyrene er de samme hver gang vi
skal gå spor slik at hunden får et
klart og tydelig bilde av hva vi forventer av
den. Det er likeså viktig å ha prosedyrer
i forbindelse med feltsøk og rundering.
Viktig er det å huske på
at hvis vi skal fjerne noen av de stimuli vi bruker
bør vi gjøre det i begynnelsen eller
slutten av rekkefølgen. Tar vi bort stimuli
midt i serien har det lett for å oppstå
konflikter.
NB! Under innlæring og dressur
er det viktig å skape et klart og bestemt
bilde for hunden.
Innlæringen av en øvelse
skal være planlagt
Unngå ytre forstyrrelser
Bruk tydelige stimuli
Del opp øvelsene i momenter
Lær inn moment for moment
Høy intensitet gir bedre "husk"
Lav intensitet gir kortere "husk", men
over tid lærer hunden å analysere
riktig. Den får et riktig bilde.
Unngå å gjøre hunden redd -
ikke straff - men vær tålmodig
Signaler og kommandoer skal assosiere til handlinger,
og må derfor være konsekvente og tydelige.
Innlæringens tre faser.
1. Nyinnlæring: Hunden skal lære ferdigheter
som den ikke kan fra før. Lær inn
momentene lystbetont.
2. Opprettholding: Vi skal hjelpe hunden til å
opprettholde de ferdighetene som allerede er innlært.
Vi stiller krav og korrigerer feil.
3. Generalisering: Hunden skal nå vise de
etablerte/ lærte ferdighetene i ulike situasjoner
og miljø. Vi kan arrangere forstyrrelser
for å gjøre hunden sikker i øvelsen.
NB! Det er lettere å få
en harmonisk hund ved hjelp av mental stimulering
enn ved hjelp av fysisk trening
Se mer på siden "Lydighet". |